Wandelen in de Rhoonse Grienden | Zuid-Holland

Door de jungle langs de Oude Maas

In de wildernis langs de Oude Maas staan de knotwilgen tweemaal daags met de wortels in het water. Dat levert een prachtige jungle op, hier onder de rook van Rotterdam! Je wandelt over avontuurlijke smalle (en soms natte) paadjes door vloedbos en wilgenjungle – bijna allemaal onverhard. Tip: in het voorjaar bloeit de zeldzame spindotter.

Facts & Figures

• Afstand: 14,2 km
  • Start: Rhoon: parkeerplaats op de kop van Jachthaven Rhoon, Havendam 23.
  • Lijn/lus: Lus (A > A).
  • Markering: knooppunten wandelnetwerk IJsselmonde (rode cijfers en pijlen op gele ondergrond).
  • Horeca: Nabij de startplaats Abel Restaurant; bij de golfbaan Brasserie Rhoonse Polder.
  • Kinderroute? De route voert over spannende paadjes en is zeker geschikt voor kinderen.
  • Honden: Deels toegestaan, aangegeven in het veld.
  • Tip: Wandelen zonder natte voeten? Check eerst de getijdentabel > Goidschalxoord.
  • OV: Tram 25 rijdt van Rotterdam naar Barendrecht. Vanaf het eindpunt bij de keerlus circa 15 min. lopen naar kp28. Begin de routebeschrijving bij punt E.
  • Meer routes: Deze wandeling is ook gepubliceerd in de ANWB Wandelgids | 52 routs van 12 – 25 kilometer

Scroll naar beneden voor de pdf en de gps-track Rhoonse Grienden

ROUTEBESCHRIJVING

A t/m Z verwijst naar het punt op de route waar je je bevindt. Zie hiervoor de ANWB-wandelgids.
[1] t/m [100] verwijst naar een ‘weetje’ onderaan de routebeschrijving.
LA = linksaf; RA = rechtsaf; RD = rechtdoor; ri = richting; kp = knooppunt.

A = Bij de parkeerplaats op de Havendam staat infobord met tekst Welkom in de Johannapolder/Rhoonse Grienden’. Kies ri Rhoonse Grienden, grindpad. Na 40 m RA en LA langs haven. Eind haven RD, paadje tussen knotwilgen. Volg rode pijlen (zes bruggetjes) naar kp78 [1].

Bij kp78 LA ri kp28. Op splitsing RD, rode pijl. Bij infobord ‘Rode Route lang’ LA. Na 30 m RA, dan weer RA. Bij kp28 kies ri kp72.

B = Bij kp72 volg kp55, kp38, kp30, kp70.

Bij kp70 sla RA ri kp40, je wandelt door natuurgebied Klein Profijt [3]. Let op, na ruim 450 m bij vlonder met rode pijl LA, einde RA, paadje dicht langs het water (linkerhand). Buigt naar rechts en komt via vlonder bij kp40 [2].

C = Bij kp40 volg kp30, kp38, kp55, kp22.

D = Bij kp22 volg kp29 (via kp54), volg dan kp65, kp12 en kp28, door de Carnisse Grienden [4].

E = Bij kp28 LA, fietspad ri kp65. Na 500 m bruggetje. Bijna 600 m na bruggetje, bij richtingbord ‘U nadert kp25’ sla LA, rode pijl, richting Maas. Na 40 m kp65.

F = Bij kp65 volg kp29, kp54, rechts aanhouden ri kp34 en na 30 m LA, door bos. Op Y-splitsing (vaag) links aanhouden, rode pijl. Op parkeerplaats sla LA en na 20 m RA, asfaltweg. Einde weg: kp34. Volg kp87, langs Brasserie Rhoonse Polder.

G = Bij kp87 volg kp59, kp36, kp72, kp28, fietspad onderlangs grasdijk. Na 380 m negeer afslag LA naar kp28 maar vervolg RD fietspad. Na 200 m kies schuin rechts, parallelpad langs fietspad. Na 350 m kruis fietspad en ga schuin RD, voetpad, parallel aan fietspad. Alsmaar RD rode pijlen volgen. Bij parkeerplaats LA, tegelpad en na 40 m RA. Keer langs het water terug naar de startplaats. EINDE

Weetjes

[1] Rij na rij, zij aan zij
Ben je een knotwilg, met een ‘kop’ vol onhandelbare stekels op een onbeholpen lijf, sta je (verderop) ook nog eens met je voeten in het water. Het is het lot van de knotwilgen langs de Oude Maas, een getijderivier die meedeint op het ritme van de zee. Twee keer per etmaal is het raak, dringt het water bij vloed via kreekjes en geulen het gebied binnen. En ontsnappen is er voor de wilgen niet bij, wilgenwortels hechten diep en stevig. Links en rechts van het pad staan ze opgesteld, rij na rij, zij aan zij. De rivier schittert tussen het riet door, klaar voor de volgende vloed, een sluier van rivierslib achterlatend. Zondagse lakschoenen zijn hier geen goed idee.

[2] Mandjes & Maasvlakte
Grienden heten de stroken land met knotwilgen die nu eens droog staan, dan weer onder water stromen. De Rhoonse Grienden zijn zoetwatergetijdegrienden. Al eeuwenlang wordt het wilgenhout geoogst, iedere drie jaar is het ritme, anders worden de takken te zwaar en kan de boom splijten. Van wilgentenen werden manden en stelen gemaakt. Bij de aanleg van Maasvlakte 2 – waarbij een van de grootste havens ter wereld is gerealiseerd – heeft men de bodem verstevigd met zinkstukken van wilgentakken.

[3] Als ik een bever was
Lekker ruig en wild is het hier in Klein Profijt, alsof de stekker uit het contact is getrokken en alles wat overeind stond is ingestort of omgevallen. Slingers met lampionnetjes van zachtgroene blaadjes blijken woekerplanten die wurgen wat op hun pad komt. Stronken en stammen gaan koppie onder in gitzwart water. ‘Als ik een bever was zou ik híer willen wonen’, roept een kind. Verrassing, ze wonen hier ook. Glijsporen en vraatranden verraden het dier. Ook het ijsvogeltje kun je tegenkomen. Het is die ijsblauwe flits over het water, soms met 80 kilometer per uur. Behalve vliegensvlug is ze ook  vederlicht: 45 gram, drie dikke plakken kaas ongeveer.

[4] De dotterspinnen van de spindotter
In de jungle van de Carnisse Grienden staan ook netjes geknotte wilgen. Toch kan een knip- en scheerbeurt hier geen kwaad. Uit holtes en kieren piept de weerbarstige eikvaren. De bast van de wilg zelf is – even kauwen – pijnstillend en koortsverlagend. In het voorjaar zijn de grienden op hun mooist: dan kleurt de zeldzame spindotter de geulen geel. Dat doet ze alleen hier, nergens anders komt ze voor. Dat komt door haar overlevingsmechanisme. De spindotter ontwikkelt dotterspinnen: kant-en-klare, jonge plantjes waarmee de bloem zichzelf ‘stekt’ – hét middel als kiemen niet mogelijk is. De wonderen van de riviernatuur zijn niet mis. Als je ze eens écht en allemaal tegelijk zou kunnen zien, dan zou Rhoon een Lonely Planet-hotspot zijn.

De nummers in de track geven de kilometers aan. De letters uit de routebeschrijving ontbreken in de track. Zie hiervoor het kaartje in genoemde ANWB-gids.