Wandelen door het Heuvelland (dag 2) | Zuid-Limburg

Slenaken – Eijsden

Dag 2 van de tweedaagse wandelroute Heuvelland voert van Slenaken naar Eijsden. Een relaxte wandeling over verharde en onverharde paden zonder al te veel klimmen. Het is opnieuw genieten van heuvels, mals groen, oeroude holle wegen maar ook nieuwe paadjes dwars door het graan (dank boeren!). Zelfs de koeien lijken te stralen. ‘Dat komt door de glansborstel’, legt boer Sjef uit. In zijn boomgaard met hoogstamkersenbomen grazen de dieren er tevreden op los. Voor een verse kersenvlaai is Noorbeek een prima pleisterplaats.

Facts & Figures

Afstand: 17,5 km.
Start: Start: Slenaken, Dorpsstraat. Eindpunt: station Eijsden.
Lijn/lus: Lijn (A > B; het vervolg op wandelroute Heuvelland dag 1: Valkenburg – Slenaken).
Markering: De routebeschrijving valt deels samen met de rood-geelmarkering van OV-stapper Heuvelland.
Horeca: Horeca: Slenaken, Noorbeek, Mheer, Mariadorp, Eijsden.
OV: O.a. bus 57 uit Maastricht stopt in centrum Slenaken. Met de trein keer je na afloop via Maastricht (overstap) terug naar Valkenburg.
Honden: Niet overal toegestaan.
Tip: Houd rekening met brandnetels en teken – draag het liefst bedekkende kleding.
Meer routes: Deze route is ook gepubliceerd in de ANWB Wandelgids | 52 wandelingen tussen de 12 en 25 km.

Scroll naar beneden voor de pdf en de gps track van wandelroute Heuvelland dag 2

ROUTEBESCHRIJVING

A t/m Z verwijst naar het punt op de route waar je je bevindt. Zie hiervoor de ANWB-wandelgids.
[1] t/m [100] verwijst naar een ‘weetje’ onderaan de routebeschrijving.
LA = linksaf; RA = rechtsaf; RD = rechtdoor; ri = richting; kp = knooppunt.

Deze wandeling komt uit de ANWB wandelgids | 52 wandelroutes in Nederland.

A/start = Vanaf halte bus 57 volg Dorpsstraat in noordelijke richting. Na hotel Berg en Dal LA, Schilbergerweg, stijgt. Negeer weg van rechts. Na 300 m, eind akker, LA, blauw en geel-rood, graspad langs boomgaardm [1].

Blijf afrastering volgen. Eind graspad RA, karrenspoor. Op kruising van landwegen RA, ri Schilberg (handwijzer). Na 650 m kom je bij splitsing met kapel [2].

B = Op splitsing RA, ri Slenaken. Na 200 m LA via trapje voetpad op. Pad buigt naar links. Einde RA asfaltweg (Maastrichterweg). Op splitsing met kruisbeeld haaks LA, Biesweg. Na 150 m RD weg (N598) oversteken en LA via fietspad. Na 70 m RA, asfaltweg.

Na 830 m op kruising asfaltwegen RD, verderop Schimmelliggerweg. Einde RA, asfaltweg Noorbeek in (Vroelenstraat [3]), daalt. Einde LA, Dorpstraat. Na 80 m kom je bij bushalte Dorpstraat. (Voor centrum Noorbeek met horeca: ga RD en keer terug naar dit punt.)

C = Bij bushalte RA, steeg in. Op splitsing bij kruisbeeld houd rechts aan, via klaphek grindpad op, weer een klaphek door, wordt smal pad, stijgt [4]. Bij bosrand LA, pad stijgt, komt uit op asfaltweg. Asfaltweg RD oversteken en na 20 m rechts aanhouden, trappen op, smal pad (groen en blauw). Eenmaal boven op asfaltweg LA en op splitsing asfaltwegen schuin RD karrenspoor tussen hagen door (geel-rood). Na ruim 200 m op versprongen kruising van landwegen RD, karrenspoor. Volgende kruising (met bankje) RD. Grind wordt asfalt, daalt.

D = Onder aan asfaltweg (Papenweg in Mheer, [5]) RA, Dorpsstraat. Verderop flink stijgend. Langs kerk, RD, handwijzer ri St Geertruid. Na 300 m bij handwijzer (nr Y-12288) en drinkwatertap LA ri Moerslag, Rondelenstraat, stijgt. Na 350 m RA Trichterweg, van de gemarkeerde route af, halverhard karrenspoor, daalt. Na 800 m, in bocht naar rechts, ga RD ‘Opengestelde private weg’ in, gemaaid pad door graanveld [6].

Op T-splitsing van graspaden LA en RD (weer op route), karrenspoor, groen, zwart, rood. Na ruim 200 m op driesprong LA, asfaltweg. Op T-splitsing asfaltwegen LA en meteen RA landweg, stijgt. Uitzicht op Savelsbos. Na 900 m bereik je eind pad/kruising.

E = Ga op kruising RD, van de bewegwijzerde route af, grindpad langs hoogstamboomgaard van Camping Kersengaard (rechts).

[Tip: ga op kruising RA i.p.v. RD voor ingang camping De Kersengaard [7][8], Sint Geertruid).

Op T-splitsing RA. Op splitsing LA, halfverhard pad. Je passeert grensstenen (grens België). Op splitsing rechts aanhouden, rood en blauw, langs hoogstamgaard [9], verderop rood, blauw, geel. Na 550 m, op splitsing met kapel, RA. Na 800 m op splitsing met bankje RD. Na ruim 200 m kom je bij asfaltweg.

F  = Asfaltweg oversteken en RD landweg in. Na 100 m op Y-splitsing links aanhouden. Na 50m bij grote boom met handwijzer: LA Krijtlandpad (geel-rood) ri Eijsden, smal pad op randje grasland, daalt. Op driesprong met lattenbank RD [10].

Eind pad, op asfaltweg RA. Na bijna 100 m op splitsing LA. Na 30 m RA fietspad langs voorrangsweg, de snelweg over. Je wandelt Mariadorp in. Op kruising direct na café/slijterij Wijnouds LA ri station/Centrum. Na 50 m RA, vóórlangs kerk via (rode) Onze Lieve Vrouweplein. Einde LA, verderop voet-/fietspad. Eind LA en na 100 m schuin links, Parallelweg. Eind LA en na 50 m weer LA, Joseph Partounsstraat. Einde RA spoor oversteken en LA, langs spoor naar station. EINDE

WEETJES

[1] Kisten vol kersen
De laag kalkrijke löss in de bodem is hier en daar goed zichtbaar. Dat het om vruchtbare grond gaat, blijkt wel uit het blakende graan en de kisten vol kersen, appels, peren en pruimen die de fruitbomen opleveren. Voor in het bier, het brood of de vlaai.

[2] De Gulp bij Slenaken
Vanaf hoog kijk je neer over het dal van de Gulp die hier, zo’n 17 kilometer na de oorsprong in Henri-Chapelle in België, nog maar een bedeesd stroompje is. Toch heeft het riviertje hier een diep dal uitgesleten en nog steeds gaat dat inslijpen door. Het dal wordt dieper, maar de ‘toppen’ van Klein Zwitserland worden nooit hoger – 195 meter geeft de gps aan.

[3] Geen gewone meiboom in Noorbeek
De boom die ver boven alles uitsteekt, is géén gewone meiboom. De serveerster van café D’r Pley, op het gelijknamige plein in Noorbeek, heeft het al honderden keren verteld. Het is een Brigidaboom, vernoemd naar de Ierse non die zo’n 1500 jaar geleden leefde. ‘Omdat de Noorbekers op haar voorspraak zo trouw gebeden hadden, zou het vee van de pest genezen zijn.’ Nog steeds komen op 1 februari, de sterfdag van Brigida, boeren uit de omtrek in Noorbeek bijeen om gezegend water en brood op te halen dat ze thuis aan hun vee voeren ter voorkoming van ziektes. En al sinds 1634 wordt op de tweede zaterdag na Pasen een torenhoge den geplant. Klokslag 12 uur, en dan is het feest. Geen luide muziek, want het gaat om ‘ontmoeten’ op dit eerste feest na de lange wintermaanden. Praten dus. Plaats van gesprek: in en om het fraaie 13e-eeuwse terpkerkje.

[4] Groene hotspot
Tussen Noorbeek en het hooggelegen Berghuizen in ligt een breed, groen dal met zo’n beetje alles dat kenmerkend is voor het Limburg landschap: doorkijkjes, droogdalen, hellingen, graften, bloemrijke graslanden, fruitboomgaarden en holle wegen. Paarden staan vredig te grazen, beschut door hoge bomen. En overal koeien met prachtig glanzende vachten. Wat is toch hun geheim?

[5] Mooi Mheer
Ze behoren tot de 7(x7) schoonheden van Zuid-Limburg, op z’n mooist op een groene helling beschut door grote eiken, maar ook hier, randje bebouwde kom zijn de vakwerkhuizen een plaatje. Een balkenconstructie, stro en leem zijn de hoofdingrediënten. Even verderop ligt het kasteel van Mheer mooi te zijn, met – typisch Limburgs – een grote hoeve erbij. Het kasteel is niet te bezichtigen.

[6] Dekking voor de korenwolf
Je zou er zo een duik in willen nemen, die zee van wuivend gerst en tarwe. Niet doen, pas op de korenwolf! De wilde hamster – oranjebruine vacht met witte vlekken bij hals en kop, hamsterééén! – is met uitsterven bedreigd. En nu proberen boeren door andere manieren van graan oogsten (met een zogenaamde arenstripper) zijn beschutte omgeving te redden. De arenstripper haalt alleen de tarwekorrels uit de aar. De stengels van de tarwe blijven staan, inclusief de aar.

[7] Glansrol voor kers en koe
‘Vroeger kon je door alle hoogstambomen het Savelsbos niet eens zien. Nu zijn de bomen een bijzonderheid’, vertelt boer Sjef bij een bezoekje aan zijn prijswinnende hoogstamboomgaard (Boomgaard van 2019, toegekend door de vereniging voor behoud van oude fruitrassen). Maar of hij zo blij is met zijn gaard? Het is om de subsidie, zegt hij, maar plukken en verkopen kan hij het fruit niet. Ladders mogen niet meer, net zo min als verdelgingsmiddelen en de suzukivlieg ligt altijd op de loer. Kortom, er is geen boterham meer te verdienen met de hoogstambomen, maar mooi zijn ze wel.

[8] Onthullingen
Ze werden in Zuid-Limburg geplant rond 1800 – als vervanger voor de akkerbouw die te kleinschalig was geworden. Het leek een hit. Door de hoogte waarop het fruit hangt, kon je er koeien onder laten grazen. ‘Twee boterhammen in één klap’, zegt Sjef. De holen in de oude holle stammen zijn nu thuisbasis voor uilen en andere vogels. Van al het afgevallen fruit eet de das zijn buik vol. ‘Maar als je eerlijk bent, moet je er brandhout van maken,’ verklapt Sjef. Voor nog een onthulling gaat hij voor naar de stal. Glanzende koeien. Het geheim: de glansborstel. Even erlangs met haar gespierde kont en de koe glanst weer als een kers.

[9] Wat fruitfeitjes
De bloesem van de peer is wit, van de appel (en kers) roze-wit. Het blad van de peer is glanzend, die van de appel juist niet. De kroon van de appelboom is platrond van vorm, de peer langwerpig, de kers min of meer rond – net als de vruchten zelf dus. Een kersenboom kan heel groot worden en staat ook veel in het wild in de Limburgse bossen.

[10] Snoeplaan met dassenburcht
Langs deze fraaie holle staan tussen de varens en knotwilgen ook bramenstruiken en zelfs kersenbomen. Een walhalla voor de das, een snoepkous, die in de linkerberm zijn burcht heeft gebouwd

De nummers in de track geven de kilometers aan. De letters uit de routebeschrijving ontbreken in de track. Zie hiervoor het kaartje in genoemde ANWB-gids.