Wandelen door de Millingerwaard | Gelderland

Struinen tussen koeien en konikpaarden

De Millingerwaard is een buitendijks natuurgebied langs de Waal bij Nijmegen. Op weg naar Theetuin Millingerwaard struin je door jungle en moeras, spot je koeien en konikpaarden. Bij laagwater kun je via een strekdam de route verlengen. Of het water laag genoeg is, weet De Waard van Kekerdom, dé plek om deze route – na een stevig ontbijt – te starten.

• Afstand: 8 of 14 km
  • Start:  Herberg De Waard van Kekerdom, Weverstraat 94, 6579 AG Kekerdom.
  • Lijn/lus: lus (A > A)
  • Navigatie: Routebeschrijving en struinen.
  • Horeca: De Waard van Kekerdom, Weverstraat 94, Kekerdom; De Millinger Theetuin, Klaverland 9. Millingerwaard.
  • Accommodatie: De Waard van Kekerdom, Weverstraat 94, 6579 AG Kekerdom. Startpunt van de route.
  • Kinderroute: Ja, struinen is spannend!
  • Honden: Niet toegestaan.
  • OV: Tussen Station Nijmegen en Weverstraat/Kekerdom rijden bussen 80 en 300, circa 35 min reistijd. Veerdienst Millingerwaard-Doornenburg, vaart mei-sept.
  • Opmerking: Bij hoog water (> 8,2 m) staat de dam onder water en kun je de Theetuin alleen rechtstreeks bereiken.
  • Struinen mag overal, tenzij anders aangegeven. Het gebied verandert constant, dus navigatiesystemen (gps/telefoon) zijn niet altijd actueel.
  • Je kunt de route uitbreiden met een retourtje naar Fort Pannerden aan de andere kant van de rivier.
  • Tips: Check vooraf de waterstand in de Waal. Bij > 8,2 m NAP staat de strekdam onder water.
  • Handige kaart is Ontdek de … Gelderse Poort‘. Hij is te koop bij De Waard van Kekerdom, het startpunt van de wandelroute.
  • Meer routes: Deze wandeling is ook gepubliceerd in de ANWB Wandelgids | 52 routes van 12 – 25 kilometer

Scroll naar beneden voor de pdf en de gps track van wandelroute Millingerwaard

Routebeschrijving

A t/m Z verwijst naar het punt op de route waar je je bevindt. Zie hiervoor de ANWB-wandelgids.
[1] t/m [100] verwijst naar een ‘weetje’ onderaan de routebeschrijving.
LA = linksaf; RA = rechtsaf; RD = rechtdoor; ri = richting; kp = knooppunt

Extra leuk: struinen!
De Waal meer ruimte, de natuur nieuwe kansen. De laatste decennia zijn er in de Millingerwaard honderden hectaren nieuwe natuur ontstaan. Van moerassen en ruigtes tot bloemrijke graslanden en mangrovebossen. Prima plek voor bevers en otters. En in die jungle mag je struinen, wat deze tocht extra spannend maakt.

A/start = De wandeling start bij De Waard van Kekerdom [1].

[1] Voorproefje Millingerwaard | Neerploffen is het eerste wat in je opkomt als je binnen loopt bij De Waard van Kekerdom. Overal banken, goede sfeer. Het plafond wordt gestut door een boomstam en aan de muren hangt kunst in organische vormen – misschien wel een voorproefje van wat de Millingerwaard te bieden heeft. Heerlijke gerechten kookt de waard, die je ook om tips kunt vragen als je twijfelt over de begaanbaarheid van het gebied.

Met rug naar De Waard van Kekerdom: sla RA, Weverstraat. Op de dijk RA, Duffeltdijk. Na 75 m LA ri Millinger Theetuin. Na 400 m op splitsing RD ri Millinger Theetuin [2].

[2] Jungle | De ooibossen van de Millingerwaard vormen een jungle van omgevallen en omgeknaagde bomen. Er leven dertig bevers in de waard, waar ze het zuivere water delen met de otter. In deze wildernis maak je ook kans op een face to face met een konikpaard of gallowayrund. Best spannend als zo’n dampend rund met een vacht vol klitten opduikt.

Het pad komt uit bij het water, een nevengeul van de Waal. Op dit punt kun je zien of de strekdam (ruim 550 m naar links) boven of onder water ligt. Kies voor een van onderstaande twee opties, strekdam boven water of onder water:

> Strekdam boven water [3]?
Sla LA, paadje langs Waalstrang. Na 570 m kom je bij strekdam. Lees verder bij C.

[3] Wandelen op water | De strekdam is 8,2 m hoog. Staat de rivier hoger, dan verdwijnt hij onder water. Bij (zuid)wester storm is dat het geval. Of als de Rijn veel water uit Duitsland aanvoert. Het water zakt weer met zo’n 5 cm per dag. Ook fietsers steken de strekdam over. Sommige met het zweet op het voorhoofd, andere doen nog een heen en weertje extra, ‘Abenteuer!’. De dam voorkomt dat de Milllingerwaard bij laag water helemaal leegstroomt.

> Strekdam onder water?
Sla RA en volg (vaag) paadje dicht langs rivier. Komt uit op dwarspad met schuin rechts vogelkijkhut Flevopost. Sla LA dit dwarspad op, landstrook tussen water door. Na circa 400 m op splitsing van paden links aanhouden. Volg nu de bordjes naar de Millinger Theetuin. Na bezoek lees verder bij E.

C = Sla RA via strekdam naar overzijde Waalstrang. Steek kruin over en sla RA (via pad of struinen) langs steenfabriek [4]. Voorbij de steenfabriek passeer je een cirkel van rechtop gezette dode stammen, bijgenaamd Woodhenge [5].

[4] Steenfabriek wordt vluchtplaats | Dicht bij Kekerdom takt de Waal af van de Rijn en slingert in een ruime bocht om de Millingerwaard. Vrachtschepen stromen mee richting Nijmegen. Opzij en in de rug de logge contouren van een oeroude stuwwal. De hoger gelegen steenfabrieken zijn vluchtplaatsen voor het wild. Als het menens wordt met de Waal en het water over de kruin spoelt, zijn dit de plekken waarheen dieren vluchten. Paarden, reeën, muizen, runderen, als in een ark van Noach.

[5] Bomenmonument Woodhenge | Bij baggerwerkzaamheden in de Waal in 1996 zijn deze eikenstammen boven water gekomen. Ze zijn 8500 jaar oud, de oudste bomen van Nederland. De eikenstammen zijn rechtop gezet om het aftakelingsproces te vertragen. En in een cirkel geplaatst, net als Stonehenge, de steencirkel in het Engelse Wiltshire. De bomen vormen het symbool voor het herstel van de ooibossen in de Millingerwaard.

Struin verder, mik op de schoorsteen, verderop over het rivierstrand langs de Waal. Je komt bij een soort mangrovebos: grote wilgen met grillige wortels die bij hoogwater onder staan [6].

[6] Oerbos met nieuw leven | Bij westenwind en laag water wordt het rivierzand soms zo hoog opgeblazen dat er een 10 meter hoog rivierduin ontstaat. De blootliggende wortels van deze wilgen grijpen krampachtig in de bodem, zo lijkt het. Of ter bescherming. Regelmatig staan ze onder water, als in een mangrovebos. Tussen de wortels spoelen zaden aan, vaak van ver weg, en vissen persen er hun eitjes uit.

D = In dit wilgenbos hangt een schommel. Sla hier RA, zandspoor omhoog, en sla LA. Op splitsing bij houten hek rechts aanhouden, na 30 m aan je linkerhand de Millinger Theetuin (ca € 5 toegang, inclusief drankje) [7].

[7] Millinger Theetuin | De Millinger Theetuin is een plek vol kleur, kunst en koffie+. Een soort exotische oase midden in de jungle. Je kunt er lunchen in de kas of bij de haard, dwalen door de boomgaard of de tuin met palmbomen. Ook eigenaar Rob Frowein kent het gebied van binnenuit. Struinen? ‘Als je de koeiendrollen volgt komt het altijd goed, ze lopen een rondje.’

E = Verlaat de Theetuin zoals je gekomen bent en sla LA, blauw paaltje.

[Tip: rechtstreeks naar de Theetuin gewandeld en wil je nog struinen? Sla dan niet LA maar RA en je komt in het struingebied met mangrovebos, Woodhenge en steenfabriek. Keer terug naar punt E voor het vervolg van de route.]

F = Na 270 m op viersprong met handwijzer RA, ri ‘Lange Paal’ [8].

[8] Willem was here … and Ed too | Langs het pad is het land ondergelopen, staan de bomen kniediep onder water. Een chaos aan sporen laat de bever achter, maar het schuwe dier spotten is best lastig. Europa’s grootste knaagdier is goed voor minstens vijftig omgeknaagde bomen per jaar. In 1994 zijn ze hier uitgezet om de stand op peil te houden.

G = Op splitsing van paden (even voorbij twee afgehakte bomen) sla LA, bordje Struinroute. Breed gras-/zandpad.
[Tip: links en rechts van dit zandpad kan je struinen. Steek geen waterpartijen over.]

[9] Tussen de lianen | Wie de kaart van de Millingerwaard bekijkt, ziet een blauwe hand met vingers. Deze kwelvingers zijn gegraven geulen die een open verbinding vormen met de Waal. Vanaf dit brede zandpad kijk je tussen de bomen en ‘lianen’ door uit op zo’n kwelvinger, straks struin je erlangs.

H = Na circa 900 m is er een keuzepunt:
> voor hoofdroute ga hier RA
> voor een extra lus naar Fort Pannerden aan de andere kant van de rivier ga
RD i.p.v. RA. Na 50 m op splitsing links aanhouden. Verderop fietsbordje, volg richting Ooij, zandpad. Aan het eind RA, betonpad. Na 150 m links bij handwijzer LA voet-/fietsveer Doornenburg. Voor bezoek aan Fort Pannerden: route naar eigen inzicht, geen beschrijving. Ca 6 km, zie https://fortpannerden.eu/bezoek/route/). Na je bezoek wandel je over de dijk terug naar Kekerdom, Waiboerweg. Houd op splitsing rechts aan, Millingsebandijk. Gaat over in Duffeltdijk. Bij afslag Weverstraat LA naar de Waard van Kekerdom.

Vervolg hoofdroute:

Volg bordje ‘Struinroute’, dwars door ruig grasveld. Koers aan op Lange Paal (ri 13 uur), een stakige, hoge molen. Passeer links van Lange paal, er loopt smal paadje. Bij waterplas RA, paadje langs plas (aan linkerhand) [10].

[10] Visje happen | Dieper de rimboe in, nu dicht langs de kwelvinger. Onderweg grote kans een zilverreiger te zien. De vogels strijken hier regelmatig neer. Even een visje happen. De ‘snackcar’ is 24/24 open.

Aan eind buigt paadje RA en komt uit bij plas. Sla even ervóór RA en volg tegen de klok in de contouren van de plas (rommeltje aan takken en stronken op pad). Na 150 m zie je grasdijkje schuin links, nog circa 50 m te gaan.

I = Op dijkje LA, breed gras-/zandpad. Na 470 m op Y-splitsing RD, landstrook tussen water door. Op T-splitsing LA, naar vogelkijkhut (Flevohut).

J = Sla even vóór vogelkijkhut RA. Aan het eind dijk op. Eind paadje hek door en LA. Eind RA, Duffeltdijk. Eerste mogelijkheid LA, Weverstraat. Na 150 m ben je terug bij de (haard van de) Waard van Kekerdom.

EINDE

NB GPS-track: de nummers in de track geven de kilometers aan. De letters uit de routebeschrijving ontbreken in de track. Zie hiervoor het kaartje in genoemde ANWB-gids.