Wandelroute kersen langs de Kromme Rijn (1) | Utrecht

De Kromme Rijn begint in Wijk bij Duurstede en mondt in Utrecht uit in de Oudegracht. Het jaagpad langs haar oevers voert langs weilanden, landgoederen en fruitboomgaarden. Tussen Cothen en Bunnik (dag 1) zijn dat vooral kersenbomen. In juni zijn de kersen rijp, plukken maar!

Scroll naar beneden voor de pdf en de gps-track van wandelroute Kromme Rijn dag 1

• Afstand: 20 km
  • Start: Cothen, bushalte ‘Provincialeweg’ aan de N229.
  • Lijn/lus: Lijn (A > B)
  • Navigatie: De routebeschrijving valt deels samen met Kromme Rijnpad (blauw bordje met wandelaar), het Utrechtpad (geel-rood gemarkeerd) en de knooppunten van wandelnetwerk Groene Hart/Midden-Utrecht.
  • Horeca: Cothen: Eetcafé ‘t Molentje (Dorpsstraat 53), korenmolen Oog in ‘t Zeil (Molenplein 1), RUST-punt Bossewaard (Ossenwaard 9); Werkhoven: de Watertoren van Werkhoven (Watertorenweg 1); Bunnik: in het centrum.
  • Honden: Niet toegestaan op klein deel van de route, hier is een alternatief beschreven.
  • Tip: 1 De kersenoogst met bijbehorende feesten vinden (buiten coronatijd) in de tweede helft van juni plaats. Leuk adres voor kersenliefhebbers is De Kersenhut, ca 2 km enkele reis vanaf de route. De Kersenhut heeft een landwinkel, een theeschenkerij en een kersenmuseum waar je kunt meemaken hoe een fruitveiling werkt.
  • Tip 2: Koppel deze route aan traject 2, Bunnik – Utrecht. Die voert langs forten van de Hollandse Waterlinie en enkele fraaie terrassen. Je wandelt over een jaagpad langs de Kromme Rijn.

ROUTEBESCHRIJVING

A t/m Z verwijst naar het punt op de route waar je je bevindt. Zie hiervoor de ANWB-wandelgids.
[1] t/m [100] verwijst naar een ‘weetje’ in de tekst. De cijfers corresponderen niet met de cijfers in de gps-0track.
LA = linksaf; RA = rechtsaf; RD = rechtdoor; ri = richting; kp = knooppunt.

A/start = Wandel vanaf bushalte Provincialeweg naar de rotonde en sla Langbroekerweg in. Eerste mogelijkheid LA brug over, de fraaie Beukenlaan in.

Cothen, entree kersenland | Het moois ligt in het dorpje Cothen op een kluitje. Een landweggetje door een lieflijke fruitboomgaard, Huis Rhijnestein, molen Oog in ‘t Zeil en dan de Kromme Rijn herself. Haar oevers van zand en klei zijn een prima bodem voor fruitbomen, vooral kersen. Anderhalve eeuw terug werd het fruit over het water vervoerd. De provinciale weg was toen nog een modderig karrenspoor.

T-splitsing RA, langs poortgebouw Huis Rhijnestein (privé).

Rare kersenpit | Een overwoekerd pad achter een sierlijk maar gesloten hek – alleen van een afstandje kun je Huis Rhijnestein (13e eeuw) bewonderen. Het ligt wat verscholen achter het poortgebouw, dat dwars doormidden lijkt gesneden. Beruchtste kasteelheer was ridder Jan van Rhijnestein, bastaardzoon van de bisschop van Utrecht. Een vechtersbaas, die het aan de stok kreeg met koningen, bisschoppen en burggraven. Rare kersenpit, zou je nu zeggen.

Voorbij brug eerste RA, Ambachtspad. [Tip: De Kersenhut bezoeken? Sla op de Ambachtsweg eerste pad LA, einde weer LA, Dorpsstraat, gaat over in Groenewoudseweg. Na 2 km lopen ligt op nr. 18 De Kersenhut.

Als de wieken draaien | Stellingkorenmolen Oog in ‘t Zeil staat al een tijdje te zwaaien. Of je even langs komt, is het verzoek, voor een koel sapje, verse koffie, honing of jam. Het geld gaat in een pot die bodemloos lijkt, want het onderhoud van Oog in ‘t Zeil kost handenvol geld. Open: elke zomerzaterdag van 10–16 uur en als de wieken draaien.

Einde RA, Dorpsstraat. Vóór café ‘t Molentje LA, Kerkweg. Waar Kerkweg LA buigt, sla RA en dan eerste LA, Rijnweide. T-splitsing RA, Kersenpaadje.

Het verhaal van de rivier | Wat een lekker paadje waarover je Cothen verlaat. In het riet een hoen op een nest, een aalscholver hengelt wat naar een visje. De Kromme Rijn oogt als een vredig en bescheiden riviertje. Toch was ze ooit de hoofdstroom van de Rijn en viermaal zo breed als nu. Ze slingerde naar Utrecht en via de Oudegracht door naar zee. In de Romeinse tijd vormde ze de noordgrens van het Romeinse rijk, de Limes. Het is een rivier met een verhaal, en dit is nog niet alles.

B = Einde Kersenpaadje op asfaltweg RA, Cothen uit. Langs RUST-punt Bossewaard (‘s zomers terras). Na huisnr. 8 (rechts) RA, hekje door, Ossenwaardpad. Je volgt een autovrij asfaltpaadje dicht langs de Kromme Rijn. Tijd voor wat kersenweetjes.

Heu! | Al ver voog het oogsttijd is, gaat het kriebelen in de Kromme Rijnstreek. Er worden overuren gemaakt. De laagstambomen moeten worden afgedekt met netten om de spreeuwen te weren. Vroeger, in het tijdperk van de hoogstamboom, werd er ‘geheud’ als de kersen begonnen te kleuren. Met blikken aan touwen en speciale ratels werden de vogels door de heuers verjaagd. Een hels kabaal, waar de vogels op den duur toch aan wenden.

Kersvers ‘t lekkerst | Het vervoer van de kersen over de ondiepe Kromme Rijn gebeurde met speciale schuiten, de platte Krommerijnder. Die werd op menskracht over het jaagpad voortgetrokken. De tocht van Wijk bij Duurstede naar de markt in Utrecht duurde zo’n zes uur. Best snel, maar plukvers is de kers het allerlekkerst, volgens de kenners.

Na 1,7 km bij brug volg de Oude Kromme Rijn, afsplitsing van de Kromme Rijn. Nóg smaller paadje. Steek na 1,5 km een metalen passage over. Circa 100 m hierna, bij brug, LA en meteen RA jaagpad vervolgen.

C = Einde jaagpad RA, brug over, asfaltweg (Caspargauw). Op T-splitsing RA, Watertorenweg.

Watertoren Werkhoven | De wit gestucte watertoren van Werkhoven met die rode romaanse dakpannen is een eyecatcher in het landschap. 43 meter hoog, bewoond, en met een fraai uitzicht over de meanders van de Kromme Rijn. ‘s Zomers (mei-okt.) is het terras open en op zondagen kun je dan om 15.30 uur het dak op.

T-splitsing RA, Leemkolkweg, asfalt. Na 80 m LA, Het Gulde Hoevepad. Via weilanden en verderop onder de brug door, bukken!

D = Eind weilandpaadje hekje door en RA, klinkerweg, wordt asfalt. Brug over. Op splitsing LA, Jachtrustlaan, asfalt. Na ruim 300 m bij hek met bordje ‘Welkom’ (Klompenpad Aderwinkel, géén honden toegestaan), RA hek door. Mooi paadje over landgoed Beverweerd, volg markering Klompenpad. (Met hond: vervolg Jachtrustlaan en pik de route weer op onder E bij **).

Op T-splitsing met drieluiksbank RA, graspad. Pad buigt haaks LA vóór wat schuurtjes langs, komt over twee vlonderbruggen vlak na elkaar. 50 m erna, op splitsing van bospaden, LA. Op halfverharde landweg LA (De Laan), toegangslaan naar Kasteel Beverweerd.

E = Einde De Laan RA, Jachtrustlaan. (Voor een blik op Kasteel Beverweerd ga RD het landgoed op en keer weer terug naar dit punt.)

Kasteel vol kunst | Op kasteel Beverweerd woont en werkt kunstenaar Geert Jan Jansen, bekend om de meesterlijke vervalsingen van Picasso, Klimt, Miro en Van Gogh. Informatie over de expositiedagen vind je op de site van het kasteel https://geertjanjansen.nl/kasteel-beverweerd/

** Vervolg Jachtrustlaan. Na brug over rivier Kromme Rijn RA, jaagpad. Brug (beton) over en rechts aanhouden, jaagpad tussen Kromme Rijn en nieuwbouwwijk. Volg alsmaar het jaagpad, om Odijk heen.

Helderrood en zoetzuur | Tot voor kort werden de kersen van Odijk nog op ladders uit de bomen geplukt. Zo ging dat bij de teelt op hoogstam. Een lastige klus, maar de hoog in de boom bungelende kers was volgens kenners wel veel lekkerder. Die had immers dichter bij en voller in de zon gerijpt. Favoriet in de Kromme Rijnstreek is de meikers, helderrood en met een zoetzure smaak. Er wordt jam, likeur, clafoutis, jenever, bier en zelfs mosterd van kersen gemaakt.

F = Op T-splitsing direct na brug RA, Kromme Rijnpad, asfaltpad. Sla bij bord Bushalte Rijnseweg lijn 43 RA, bruggetje over en meteen LA, jaagpad. Einde RD, fietspad/tweebaansweg oversteken en jaagpad vervolgen.

Kersiviteiten | Het kan er gezellig aan toe gaan tijdens de kersenfeesten in de Kromme Rijnstreek. Onder de ‘kersiviteiten’ ook het kersenpitspugen. Wie het verst spuugt, is de held, wie de kers tussen zijn lippen door op z’n witte shirt laat vallen, is het sufferdje van de week.

Verderop onder de A12 en het spoor door. Bij volgende brug nog 5,5 km naar Utrecht, meldt een kanobord. Ruim 300 m na dit bordje kom je uit op de Tolhuislaan van Bunnik. Aan linkerhand een zwartmetalen brug.

Bunnik en niet verder | Op de plek waar Rijn en Vecht splitsen, bouwden de Romeinen een kamp dat uitgroeide tot een belangrijke handelsplaats. Opgravingen bij de aanleg van de Nieuwe Hollandse Waterlinie legden het kamp bloot. Het zijn de Romeinen die de kers in Nederland introduceerden, toen nog op hoogstambomen. Toen de Romeinen al lang vertrokken waren, nam de kersenteelt een hoge vlucht. Het topjaar was 1952, met een gezamenlijke oogst van 20 miljoen kilo kersen.

G = Op de Tolhuislaan*) LA, brug over. Volg borden richting station, via Dorpsstraat door centrum Bunnik. Kruispunt (Provincialeweg) RD oversteken. Aan het eind van de Groeneweg ligt het station voor je.
EINDE

*) routes dag 1 en dag 2 vallen hier samen

Deze wandeling komt uit de ANWB wandelgids | 52 wandelroutes in Nederland.

GPS: De nummers in de track geven de kilometers aan. De letters uit de routebeschrijving ontbreken in de track. Zie hiervoor het kaartje in genoemde ANWB-gids.